Kui plaaniksin autoostu, siis teeksin esmajärjekorras kolleeg Alole ettepaneku müüa mulle oma 1999. aasta Saab 9-5.
Miks ma kirjutan Saabist, küsite? Lihtne põhjus, autoomanik nentis, et tal ei ole seekord midagi öelda: Saab sõidab probleemideta ja üsna vähe. Pikemaid reise ei ole teinud, mingeid seiklusi pole ette tulnud.
Mul oli aga soov Saabiga üks sõit teha. Minu peaaegu esimene auto üheksakümnendate esimesel poolel oli Saab 99. Peaaegu seepärast, et enne Saabi ostu sõitsin väga lühikest aega Datsuniga. Põhilised kogemused noore autojuhina pärinevad siiski Saabi roolist ja emotsionaalne side selle margiga on säilinud. Ma ei kergitanud kulmugi, kui Hummer läks allavett, Saabi tee katkemine kurvastas aga küll.
Alo 9-5 kulub selle mudeli esimesse, 9000 välja vahetanud põlvkonda, mida esitleti 1997. aastal. Samal aastal tähistas Saab oma 50. aastapäeva autotootjana.
Välisdisainilt on 9-5 kindlasti anonüümsem kui 9000, kuid õnneks mitte sisekujustuselt. Süütelukk asub esiistmete vahel, teada-tuntud saabism. Ja nuppe on palju, väga palju. Ma ei kuulu seltskonda, kes austab disainikeelt, mille saaks kokku võtta kui „puhtad pinnad ja eneseimetlus”, kuid Saabi keskkonsool võtab silme eest kirjuks. Ühtlasi on see väga lahe, läheb veel kümme aastat ja see nupuuputus mõjub veel lahedamalt. Rääkimata kahekümnest.
170hobujõuline turbomootor tõmbab jõuliselt, kuid neljakäigulise Aisini automaatkäigukastiga ei saa siiski lõpuni rahul olla. Kui sõita rahulikult, saab see hakkama, aga kui vähe reipamalt, rikuvad pilti jõnksatused käiguvahetustel.
Tõeliselt hea on 9-5 maanteesõidul: rahulik, stabiilne, vaikne. Ilmselt vajab konkreetsel autol siiski vahetamist mõni piduriketas, sest pidurdamisel on tunda mõningast vibratsiooni.
Aga ikkagi, miks ostaksin Saabi? Üks asi on see, et mulle see meeldib, kuid leidub veel teinegi põhjus. Auto on omapärane, konkreetne eksemplar ka üsna heas korras, mark tänaseks päevaks sisuliselt kadunud (isegi kui ärkab ellu, pole see enam „see” Saab). Mul on tunne ja aimdus, et kujundaja Alo sõidab tulevase klassikaga, autoga, mida umbes 20–25 aasta pärast vaatame huviga vanasõidukite kokkutulekul.
Kristjan Sooper
Saab 9-5, 1999. a., bensiin, 170 hj, esivedu, hind u 2000 eurot
Periood: august – oktoober
Läbisõit perioodil: 4123 km
Kütusekulu: 9,8 l / 100 km
Kulu kütusele: 511,23 eurot
Muud kulud: 49,27 eurot
Kilomeetri hind: 0,14 eurot
Kilomeetri hind testi algusest: 0,17 eurot
KOMMENTAARID