Elektriautode laadijaid arendav start-up RUEX paigaldas Rotermanni ja Sadama vahelisse kvartalisse esimese ultrakiire avaliku laadija võimsusega kuni 120 kW.
Näiteks saavad Tesla Model 3 omanikud laadida ...
Lisaks autoralli MM-võistluste teisele etapile Lapimaal ja elektrivormelite sarja hooaja avaetapile, toimub huvitavaid võidusõite ka koduses Eestis.
Laupäeval tehakse algust Eesti karikavõistlustega 4x4 ...
Renault lubab aasta lõpupoole maha saada esimeste vesinikukaubikute partiidega. Kütuseelemendiga tarbesõidukite ning neile sobivate tanklate väljatöötamiseks löödi käed tunnustatud tegijate Faurecia ja Plug ...
Esi-, taga- ja nelikvedu, väike ja odav ning võimas ja kallis auto – panime jäärajal kõik need proovile ja valisime oma lemmiku.
Kogusime Laitse ralliparki autod, mida või millesarnaseid jääradadel kõige ...
Eile, 25. veebruaril suleti täielikult Piirissaare–Laaksaare jäätee. Sulgemise põhjustas umbes 10–15 cm paksuse veekihi tekkimine jääle.
8,4 km pikkune Piirissaare–Laaksaare jäätee oli avatud 13.–24. ...
Neljanda põlvkonna Golfil on nii plusse kui miinuseid, kuid üht omadust hindan paljude uute sõidukite taustal eriti kõrgelt.
Autolehe heaks töötatud pea paari aastakümne jooksul olen kokku puutunud väga ...
Kui võtta mastaabiks kunagine Nõukogude Liit, siis LAZ-699R „Turist“ oli 30–40 aastat tagasi üks paremaid busse, millega sai ekskursioonile minna. Fotodel nähtava LAZi taastamise ajendiks oli aga puhtalt ...
Eks omal ajal Ikarus oli ikka väliselt kandilisem ja moodsam kui SuperLAZ.
Aga tänapäeval oleme kõikides sektorites muutumas kodumasina tarbijateks. Tööpõhimõttest moodsatel vidinatel tihti aru ei saada aga kasutatakse. Enamus jääks külmutuskapi tööpõhimõtte kirjeldamisel hätta. Eks selle tõttu vanad asjad pakuvad huvi, et saadakse pihta mis karul kõhus.
Tänapäeval isegi teeninduses suures osas pannakse arvuti taha ja lihtsalt vahetatakse häiret põhjustanud sõlm ära tihtilugu isegi meistrimees ise omab üpris hägust arusaamist mida see vidin konkreetselt teeb ja milleks teda vaja.
1980ndate algul mäletan olid õpilasbussid punased Ikarused liikusid 100 - 110 km/h täiesti murevabalt. Vist olid pikamaaliinide bussid. Nt kollane tavaline reisijateveo ikarus hakkas 80km/h tegema üsna jubedat heli + vibreeris + käiku pidi vahetama iga 5km/h kiiruse tõustes - vaesed juhid. Tallinnas LAZ-e oli vähe, need jäid pigem maarajoonidesse, ega need ka punaste Ikarus-dega võrdlust ei kannatanud. Kui mõnikrod tuli Ikarusele asenduseks LAZ, otsustasid kõvemad koolijüngrid suisa häälega minna - irw. Nüüd tagantjärgi on sellist tehnikat jube äge vaadata ja müts maha, kes restaureerivad. Kaasaegne tehnika on emotsioonitu, võtmeküsimus on kuidas odavalt toota. Ilmselt kaasaegse sõiduki suureks plussiks on turvalisus ja keskkonnale ei ole nii hull aga puudub igasugune hing ja emotsioon.
LAZ oli muidu mugav, st kehvematest valikutest mugavam (näiteks PAZ), aga et mootor taga, siis seal mürises, oli palav ja vahel mõnel logumal bussil viskas õli või- heitgaasivingu.
Ma võibolla päris selgelt ei mäleta aga ükskord poisikesena hiilisin mööda vahekäiku juhi selja taha ja minumeelest oli Ikaruse spidokas lõpus e. 120kmh.
Näen, et enamusel, mida kaugemale noorus jääb, seda ilusamaks muutub. Minul seostub LAZ-buss öökima ajava bensiiniheitmete lõhnaga - ema pidi mu vägisi bussi tirima (see polnud kerge töö), kui Ikaruse asemel LAZ ette sõitis. PAZ bussidega nii halbu mälestusi pole, kuna nood sõitsid lühimaaotsi, tegid tihti uksi lahti - õhuvahetus oli etem.
Käisime LAZ iga vahest treeninglaagrites, polnud ju antifriis mootoris vaid vesi. No ööseks vesi välja. Meie, poisid, siis tassisime vett hommikul juhile. Kui mootor käis siis võttis juht tagaistmetel padjad ära, lasi sooja salongi. Mingi aja pärast muidugi pandi tagasi, nii päris ei sõidetud:-) Kui olid väiksemad külmad magas juht bussis, seal tagaistme peal ikka. Kui teki all külm hakkas oli paras roolitaha joosta ja mootorit soendada et lõhki ei külmuks.
Kõige hullemaks rikkeks pidevalt laguneva bussi juures peeti meie bussijuhi sõnul siiski seda kui pätid öösel konservikarbiavajaga katuse pealt ära lõikavad:-)
Need vanad karbussiga mootorid sõltusid väga palju reguleeringust. Kui kõik klappis masin lippas. Aga teine ei läinud edasi ja kütust rüüpas üle normi.
Aga tavaliselt neis LAZ Turistides olid pooled lugemistuled pimedad ja ja kas august õhku tuli ka eriti aru ei saanud. Ning need seljatoe seade lülitid kui töötasid käisid nii raskelt, et naine või nooruk jagu ei saanud.
Eks Ikarusidel oli ka nende lisade probleeme.
Lihtsalt sotsialismi viljakates tingimustes oli kõik tehtud liga-loga. Nii, et kui bussile pääsesid ligi vaid superpedantsidest juhid siis vast kõik lubatu ka töötas.
80nendate alguses olid sellised Turisti LAZid peamised ekskursioonibussid. Sai korduvalt näiteks Leedus käidud. Kõik rääkisid, et see mugavam ja parem kui Ikarus aga mina sellise alla 10a vanusena nii ei arvanud, ei saa siiani aru mida selle juures heaks peeti. Kaugliinibussid olid ju Ikarused, nendega olin sünnist saadik Tallinna ja Lõuna-Eesti vahet sõitnud ning igal juhul eelistasin Ikarust. Nüüd muidugi nostalgia vaadata ja tahaks sisse ka kunagi võimalusel istuda :-) Maapiirkondades sõitnud LAZid olid hoopis teised loomad.
Eri bussiparkidel oli erinev tehnika. Eks mingi remondibaasi või lobbytöö tulemusel. Kohtla-Järve omas LAZ-id maa- ja linnadevahelise liikluse jaoks ja LIAZ-id linnaliinidel ja kohalike linnade vahelistel liinidel(Sillamäe, Jõhvi, Kiviõli Toila jne vahel). Pärast tulid kollased lõõtsikarusid linnaliinidele. Ja hiljem ka tavalised kollased.
"Tavaline" LAZ lõõtsuste ja madalate istmetega oli ikka teine riist kui "Turist" millel olid kõrged istmed kõrgendatud põrandaosal, tavaline uks jne.
Üks niiöelda liinikas, teine turistikas. Meie autobaasis paar tüüpi ehitasid sisud ise mugavamaks, kõrged istmed ja see põranda tõstmine tehti ka ära. Tagaiste jäi siiski sama ja no mootor ka. Kas kõik või osa Turistidest oli Urali mootoriga, natuke võimsam ja muidugi janusem ka.
Bensu hais oli toas kuna väljalase oli taga rattakoopas, uksetihendid olid nagu olid. Urali mootor peal, kui asi paigas lippas vägevalt, k-kulu üsna mõistlik, 40 sajale.
Turistil oli juba järgi aidatud Urali mootor.
LAZ-e oli 3 põhilist mudelit. 695 oli maakondlik, 697 lühikese kerega turist ja 699 pika kerega turist. Kahel esimesel kasutati ZIL-130 mootorit aga pikk sai Urali ZIL-375 mootori.Väljalase nüüd rattakoopas ei olnud ja seda artikklis ära toodud kulunumber 37 liitrit ei ole seda kindlasti. Mina leidsin 80-te aastate raamatust kulunumbri 41 liitrit ja veel vanemas 699A aga 47L. Urali küttekulu teate? Enam vähem laias laastus jäi see liiter/kilomeeter, ehk vähemgi, aga arusaadavalt oli see tohutu õgard. Bussi peal on kulunumbrid kindlasti väiksemad, kiiremad ülekanded ja rohkem maanteesõitu sai väiksema kuluga hakkama. Ise pole mõõtnud, aga pakuks LAZ-699R küttekuluks nii 50L/100km. Ega LAZ pole Ikarus, mis maanteel 35 või vähema liitriga hakkama sai. Artikklis oli välja toomata ka kiirus, see oli LAZ-699R 102km/h aga sõitsid rohkem. Sama ka kaugliini Ikarustel, millel enamasti 100km/h kirjas. 80-te kaugliini Ikarused olid sobivates tingimustes kella põhja ajama, s.o. 125km/h. Loomulikult ei olnud selline ülekiirus masina tervise seisukohast soovitatav ja ega omal ajal oli liikluseeskirjade järgi vaid kaugliini ja turismibussidele lubatud 90km/h, kõik teised bussid ja veoautod 70km/h.
Omal ajal oli talve ja suvekütusekulu eraldi. Buss kergem kui veoauto kuna isegi kui vahekäik seisjatega täis toppida ja sibulakotid pagasiruumis teel turule vast 6-7 tonni oli laadungit.
Lisaks paljudel töömasinatel kasutati kütusenormina hobujõu kohta tunnis kui oli raske kilomeetritega mõõta kui nö tuksumist tuli palju.
LiAZ-il oli talvekas linnalähiliinil 55 liitrit. Aga masin kolme käigulise automaadiga.
Eks ametlikud normid pidid olema saavutatavad ka mitteökojuhtidel ja enamasti pidi oma auto jaoks bensiini üle jääma. Eks seetõttu surve võimalikult suure kulu poole bensiini kasutatavatel tööautodel oli loogiline.
Arctic Rally Finland avapäeval läbisid võistlejad kahel korral 31,05 km pika kiiruskatse ja mõlemal korral oli kiireim Ott Tänak.
Eestlase edumaa kahe kiiruskatse järel on tiimikaaslase Craig Breeni ees ...
Oksjoniportaalis osta.ee müüakse nelja vahvat väikest autot, millest mõni sobib hobisõidukiks, mõni igapäevakasutusse.
Vanim neljast on NSU Prinz 1961. aastast. Auto on 3,1 meetrit pikk ja varustatud ...
Peugeot uuendab oma identiteeti ning võttis ka kasutusele uue logo. Alates 25. veebruarist asendab senist figuuri vapilik lõvipea.
Alates 1850. aastast on ettevõttel olnud kasutusel kümme logo, mis kõik ...
Täna algava Arctic Rally Finland testikatsel sõitis parima aja välja Ott Tänak, kes edestas tiimikaaslast Thierry Neuville’i 0,7 sekundiga.
Sealjuures sõitis Neuville testikatse teisel läbimisel ennast ...
Naisautoajakirjanikest koosnev žürii valis oma aasta autod üheksas kategoorias. Osalesid kõik 2020. aasta jooksul esitletud mudelid.
WWCOTY (Women's World Car of the Year) valituks osutusid:- parim ...
Eile, 25. veebruaril suleti täielikult Piirissaare–Laaksaare jäätee. Sulgemise põhjustas umbes 10–15 cm paksuse veekihi tekkimine jääle.
8,4 km pikkune Piirissaare–Laaksaare jäätee oli avatud 13.–24. ...
Viimastel päevadel on sagenenud paljude eksamineerijate haigestumine ja kohustuslikku eneseisolatsiooni jäämine, mistõttu on suur oht eksamineerimise teenuse katkemisele, teatas Transpordiamet.
Arvestades ...
Elektriautode laadijaid arendav start-up RUEX paigaldas Rotermanni ja Sadama vahelisse kvartalisse esimese ultrakiire avaliku laadija võimsusega kuni 120 kW.
Näiteks saavad Tesla Model 3 omanikud laadida ...
Sulailm tõmbas joone alla jäärajasõidu Eesti karikavõistlustele, käesoleva nädala laupäevale planeeritud neljas etapp jääb ära ning parimad selgusid kolme etapi kokkuvõttes.
Kõigil kolmel etapil saavutasid ...
Lisaks autoralli MM-võistluste teisele etapile Lapimaal ja elektrivormelite sarja hooaja avaetapile, toimub huvitavaid võidusõite ka koduses Eestis.
Laupäeval tehakse algust Eesti karikavõistlustega 4x4 ...
Land Rover Defenderi tippmudel sai kapoti alla 525 hobujõudu (386 kW) arendava V-8 mootori.
Viieliitrise kompressormootoriga varustatud Defenderil muudeti ka vedrustust ja jõuülekannet, tagaratastele ...
Mercedes-Benzi uue C-klassi valikusse kuuluvad vaid nelja silindriga suuremal või vähemal määral elektrifitseeritud mootorid – poolhübriidid ja pistikuhübriidid.
Mudelite C 180 ja C 200 kapoti all toimetab ...
Peagi avatakse Tallinna sissesõidul Laagris Auto-Bon AC AS autokeskuses uus Hyundai müügisalong. Hyundai müügitegevust alustatakse alates 1. märtsist 2021, kõigile standarditele vastav salong avatakse ...
Škoda avaldas maskeeritud fotod uuest Fabiast ning mitmeid tehnilisi üksikasju, sealhulgas info mootorivalikust.
Uus Fabia baseerub MQB-A0 platvormil, millel teisedki Volkswageni grupi väikeautod nagu Seat ...
Autoralli MM-võistluste teisele etapile, Arctic Rally Finlandile antakse start reedel toimuva kahe kiiruskatsega.
Esmakordselt Lapimaal toimuval MM-etapil on kavas kokku 10 kiiruskatset ning neist ...
Hyundai elektriautomargi Ioniq esimene sõiduk Ioniq 5 tuleb Eestis müügile käesoleva aasta keskel. Hind ei ole veel teada.
Ioniq 5 tuuakse Eestis turule 72,6 kWh akuga ning kahe eri mootorivariandiga: ...
Red Bulli F1 võistkond avaldas täna esimesed stuudiofotod oma eelseisva hooaja autost RB16B.
Võistkonna juhi Christian Horneri sõnul pärineb 60% uuest autost eelmise aasta mudelist RB16 ja valdavalt on ...
M-Sport tiim teatas, et tänavu osadel MM-etappidel Ford Fiesta Rally2 autoga kihutav Adrien Fourmaux debüüt WRC-autoga saab teoks Horvaatia rallil.
Lisaks leidis Adrien Fourmaux ka uue toetaja ja alates ...
Poleks vaja kalleid elektri- ja vesinikuautosid ning tuule- ja päikeseelektrijaamu, et Eesti autopargi CO2 heide viia nulli. Piisaks, kui pool autodest sõidaks kodumaise taastuvtoormest biometaaniga. Kas ...
Üleilmastuvas ja järjest enam ühinevas automaailmas kõlab „nagu Ameerika auto“ isegi kummaliselt, aga see mõte tabas Toyota Highlanderi roolis juhti korduvalt.
Eks vana kooli autosõbrad räägivad ikka ...
Eelseisval nädalavahetusel antakse Saudi Araabias start elektrivormelite seitsmendale hooajale, kuid esimest korda selgitatakse välja maailmameister.
Eelmine Formula E sarja hooaeg lõpetati koroonaviiruse ...
Esi-, taga- ja nelikvedu, väike ja odav ning võimas ja kallis auto – panime jäärajal kõik need proovile ja valisime oma lemmiku.
Kogusime Laitse ralliparki autod, mida või millesarnaseid jääradadel kõige ...
Kas külm talv ja koroonaaja vähesed sõidud on aku tühjaks teinud ja arvad, et peab jälle ostma uue? Ei pea, ütleb asjatundja – tihti piisab vaid laadimisest, aga seda peab tegema õigesti.
Poodi jäetud ...
Nissan Leaf maksab tänapäeval sama palju kui kümme aastat tagasi, kuid talvine sõiduulatus on Autolehe katse järgi kasvanud ligikaudu kolm korda.
Autoleht tegi Leafiga esimese lühikese proovisõidu ...
Ei, see ei ole Mercedes-Benz CLK. Kaugeltki mitte, tegu on aastaid varasema ja suurema kupeega, mida pealegi käitab viieliitrine V-8. Ometi paistab see täpselt nagu CLK.
See on õigupoolest nimetu ideeauto, ...
Päevinäinud Kia Carnivali kerega oli tarvis midagi ette võtta. Kuna auto omanik tegeleb sadulsepatööga, valiti ka auto remontimiseks omapärane tee – see sai üleni nahkkatte.
Tuleb välja, et asjade ...
Ostsin 2005. aasta auto ja ootamatult selgus, et esindusest sellele mõnd varuosa enam ei saagi. Kas see on tavapärane, et suhteliselt uuele autole tehas varuosi ei paku?
Neljanda põlvkonna Golfil on nii plusse kui miinuseid, kuid üht omadust hindan paljude uute sõidukite taustal eriti kõrgelt.
Autolehe heaks töötatud pea paari aastakümne jooksul olen kokku puutunud väga ...
Kuga on üks parema töökindlusega Forde, mis sel sajandil toodetud.
Enam kui kümne aasta eest müügile tulnud Kuga sai uuena kiita nii koostekvaliteedi kui ka sõiduomaduste eest, kuid müügiedu peamiseks ...
Ainult fossiilkütust tarbivast autost on nüüdseks tehtud samasugune pahe nagu sigaretist ja alkoholist. Isegi liisingufirmad keeravad nende ostmisel aina enam kraane kinni ning sujuvalt suunatakse autoostjaid ...
Honda HR-V saab värske näo
Honda avalikustas uue pisidžiibi HR-V, mis edaspidi jätkabki vaid kahemootorilise hübriidina.
Nagu fotodeltki näha, tuleb uudismudel väliselt märkimisväärselt erinev, kuid ...
Terve Euroopa menusõiduk Nissan Qashqai jõudis äsja kolmanda põlvkonnani, mis püüab pilke disainiga, kuid pakub ka praktilisi väärtusi ühes omapärase hübriidajamiga kapoti all.
Euroopas enam kui kolmes ...
Seekord on meie proovisõiduautoks uue sportliku automargi CUPRA kõige esimene mudel - 310-hobujõuline nelikveoline linnadžiip, mis kannab nime Formentor.
Aga üllataval kombel saab Formentorit soovi korral ...
Alfa Romeo F1 võistkond esitles Varssavis oma tänavust võistlusautot C41.
Eelmisel aastal ei kulgenud Alfa Romeo hooaeg just eriti edukalt ning tiimi sõitjad Kimi Räikkönen ja Antonio Giovinazzi teenisid ...
Eesti Autospordi Liit otsustas pandeemia tõttu traditsioonilise auhinnagala ära jätta, kuid valis 2020. aasta parimad sellest hoolimata.
Eri alade parimateks osutusid liidu alakomiteede valikul:Parim ...
USA kõige murevabamate automarkide edetabeli tippu paigutas uuringufirma J.D. Power (JDP) tänavu Lexuse, Porsche ja Kia. Uuringus osales 33 251 kuni kolm aastat vana auto omanikku, kes lugesid üles eri vead ...
USA mootorrattatootja Buell lubab alustada uuesti tegevust ning tuua lähiaastail müügile terve rea eri tüüpi tsikleid, nii kallimaid kui ka odavamaid. Algust tehakse superbike’iliku mudeliga 1190RX ...
Tahkeakuga elektriauto peaks olema igapidi etem praegustest – laaduma kiiremini, sõitma kaugemale, olema odavam ja tuleohutum ning aku eluigagi tõotavat tulla pikem. Kes suudab esimesena sellise autoga maha ...
Pühapäeval Adria kardirajal Itaalias sõidetud WSK Champions Cup oli tänavuse kardihooaja esimeseks suureks rahvusvaheliseks võistluseks.
Kuivõrd tase on WSK võistlustel võrdväärne Euroopa ja ...
Koroonakriisi ajal pole imestada, et ka tuuningufirmad on enda jaoks avastanud tervishoiutemaatika. Lääne-Saksamaal tegutsev Rolfhartge lendab viirustega sõdima G-klassi AMGga. Viiruseid ei tapa siiski auto ...
Renault lubab aasta lõpupoole maha saada esimeste vesinikukaubikute partiidega. Kütuseelemendiga tarbesõidukite ning neile sobivate tanklate väljatöötamiseks löödi käed tunnustatud tegijate Faurecia ja Plug ...
Mitu aastat on Rootsi ralli korraldajad olnud hädas kehvade lumeoludega ja mullu kujutas võistlus rohkem kruusarallit kui talverallit.
Nüüd on FIA eesotsas rallidirektori Yves Mattoniga nõudmas Rootsi ralli ...
Rahvaralli Pandivere Talv raames sõidetud noorteralli Eesti meistrivõistluste teisel etapil saavutas kuni 16aastaste arvestuses esikoha Marten Ojapõld ja 17-18aastaste seas Tony Schwarzstein.
Mõlemad ...
Suurbritannias müüakse väikse läbisõiduga Mercedes-Benz 300 SE-d (W126), mille kapoti all on kolmeliitrine R-6-mootor, aga mitte Mercedese enda oma.
115 000 km läbisõiduga 1991. aasta S-klass peidab oma ...
Tuunija Posaidon upitas Meredes S 63 AMG võimsuse 930 hobujõuni, mis kiirendab luksuskupee paigalt „sajani“ nagu Bugatti Veyron.
Kui sageli räägivad tuunijad vaid ulmelistest võimsusnäitajatest, siis ...
Kanada ettevõtte Inkas jõudis nähtavasti esimesena ehitada kuulikindlaks BMW suurima džiibi X7, mis peaks nüüd üle elama nii püssilasud kui ka granaadiplahvatused.
Torontos tegutsev Inkas on Saksa ...
USA siseturul läks mullu Tesla esmakordselt Audist mööda ja murdis ennast sedasi riigi menukamate preemiummarkide sekka.
Erinevalt enamikust teistest tootjatest suutis Tesla oma müüki mullu teadupärast ...
Scuderia AlphaTauri oli F1 võistkondadest teine, kes esitles oma tänavust autot, mis kannab mudelinumbrit AT02.
Uue võistlusauto esitlus toimus Red Bullile kuuluva rõivabrändi AlphaTauri peakorteris ...
M-Sport võistkond on asunud aktiivselt valmistuma järgmiseks aastaks, mil kasutusele võetakse uued Rally1 reeglitele vastavad hübriidautod.
Eelmisel aastal koroonaviiruse pandeemia tõttu finantsraskustesse ...
KOMMENTAARID (19)