Dacia Duster: külateede kuninga uus valistemisaeg 3

Uus Dacia Duster saab kehvades sõiduoludes suurepäraselt hakkama, kuid sobib nüüd varasemast paremini pikkadeks sõitudeks maanteel.

Dacia Duster: külateede kuninga uus valistemisaeg

Rahvusvahelistel testisõitudel lasevad autofirmad harva sõitma nii kehvadele teedele, kui Dusteri rada viis. Auklikud, kohati ära uhutud, rööpas ja siin-seal vedelevate pealuusuuruste kividega Ateena ümbruse küla- ja põlluvaheteed. Sellised, mida näeb kuulsal Kreeka MM-rallil. Duster lausa hiilgas neil, vedrustus mängis teega kaasa, 110hobujõuline diisel koos automaatkäigukastiga said aru, mida tegema peavad – kõik klappis parimal moel, mis siis, et auto trehvas olema vaid esiveoline. Tõepoolest, parim auto, millega sõita maamajast kauplusse või linna peale asju ajama.

Külavahetempos liikudes mürasummutus erilist rolli ei mängi, pikemal maanteeotsal küll. Uus Duster on eelkäijast palju, palju vaiksem. Rohkem paigaldati isolatsioonimaterjale, klaasid vahetati paksemate vastu.

Nagu eelkäija ei ole ka uus mudel miski kihutamisauto. Juhitavusel pole häda midagi, ses mõttes võib kiirustada küll, kuid just emotsionaalselt tundub liigne tempokus auto tagantsundimisena, lausa kiusamisena. Duster sõidab mõnusalt ja pingevabalt siis, kui ka juht sõidab mõnusalt ja pingevabalt. Esiveolise tagavedrustuses pruugitakse väändetala, nelikveolisel keerukamaid mitmikhoobi. Sõiduomaduste vahe pole suur, kuid kaldub siiski nelikveolise kasuks.

Päris maastikurajal näitas nelikveoline Duster end parimast küljest. Ka uuel versioonil saab nelikveo rasketeks oludeks lukustada (võimalused on veel automaatne veojõu jagamine ja tavaline esivedu), lisaks abistavad juhti mägipidur ning esikaamera, mis laseb vaadata n-ö nurga taha. Auto esiosas paiknev kaamera nimelt näeb märksa varem kui juht, mis näiteks järsu nõlva tipus asub. 21sentimeetrine kliirens on linnadžiipide seas igati asine. Manuaalkäigukasti aeglane esimene käik suudab lihtsamates oludes asendada aeglustit.

Väliselt muudeti Dusterit üsna vähe, Dacia inimesed põhjendasid seda sellega, et ikoonilise mudeli uuendamisel tuleb olla ettevaatlik. Auto on 4,3 meetrit pikk ehk üldjoontes sama suur kui eelkäijagi, tänu esiosa muudetud kujustusele mõjub silmale laiemana, kuid on tegelikult ka laiuselt (1,8 meetrit) sarnane varasemaga.

Sõitjateruumis võeti ette suuremad muudatused. Infolustiseadme ekraan paikneb kõrgemal ja on tänu sellele paremini jälgitav (ehkki võiks veel kõrgemal paikneda ja olla eredam-kontrastsem), uues keskkonsoolis on rohkem ruumi panipaikadele, lisandunud on nuppe ja varustust.

Kõik, kel varasema Dusteriga kogemust, teavad kiruda juhiistme kõrguse „hüpetega” reguleerimise süsteemi; uuel mudelil on see palju paremini konstrueeritud. Esiistmed on varasematest mugavamad sobides lühemateks sõitudeks suurepäraselt, kuid pikematel kipuvad ikka väsitama. Küllap seisab asi küll varasemast pikemas, kuid ikka veel liiga lühikeses istmepadjas, mis ei toeta jalgu piisavalt.

Dusteri interjööri materjale hinnates ei tohi meelest lasta, et selle auto odavaim versioon maksab napilt alla 10 000 euro. Jah, viimistlus ei ole nii peen kui kaks või kolm korda kallimatel rivaalidel, kuid midagi häda nüüd kah ei ole. Lihtne ja aus värk. Pigem mõjuvad eksinult kroomsõõrid mõne nupu ümber ja muud üksikud sätendajad.

Kitsikuse üle ei kurda esi- ega tagareas istujad, kui nende kasv ja mõõdud jäävad keskmiste piiresse. Pakiruum mahutab esiveolisel 445 liitrit, nelikveolisel 411 – enamikule piisab sest igati.

Mootorivalikust ei ole põhjust pikemat juttu teha, sest need tulid kõik üle varasemalt mudelilt. Lühidalt siiski: 1,6liitrine vabalthingav bensiinimootor, mida saab täiendada LPG-gaasiseadmega, teeb 115 hobujõudu, 1,2liitrine turboga 125 hobujõudu, 1,5liitrist turbodiislit saab 90- ja 110hobujõulisena. Kõiki mootoreid peale 90hobujõulise diisli saab kombineerida ka nelikveoga, kuid automaatkäigukasti vaid 110 hj diisli ja esiveoga. Kogemust on 110 hj diisli ja 125 hj bensiinimootoriga ning soovitada saab mõlemat. Jõudu jätkub, kütusekulu ei tapa.

Varustust lisandus Dusterile aga kõvasti, näiteks neli kaamerat, mis kombineerivad ekraanile auto „pealtvaate”; võtmeta käivitus, pimenurgaandurid, uued turvakardinad, kui nimetada mõned.

Dusteri hinnad jäid soodsaks: kõige odavam maksab 9990 eurot (115 hj bensiinimootor), kuid varustusest on see auto üsna lage, isegi raadiot ei ole. Kui tahta, et autol oleks paketis kiirushoidik, raadio ja konditsioneer, maksab sama mootoriga esiveoline Duster 12 090 eurot. Istmesoojendused saab lisavarustusest 90 euro eest juurde. Odavaim nelikveoline Duster (115 hj bensiinimootor) maksab 12 390 eurot, odavaim nelikveoline diisel-Duster 15 090 eurot. Neid kahte aga päris baaspaketiga ei pakutagi, hinnas sisaldub kohe algusest rohkem varustust.

Kristjan Sooper

Avaldatud: 09.02.2018

Hinded

8 Kokku
10 Hind ja kulu
6 Disain
6 Varustus
8 Sõiduomadused
8 Kasutusomadused

Kokkuvõte

suutlikkus kehvades sõiduoludes, soodne hind, disain

lühike istmepadi, tuhm ekraan

Aus auto, mis teeb, mida lubab, ega maksa ülearu palju.

Tehnilised andmed

Hind15 290 eurot
MootorR-4, otto, turbo 1197 cm3
Võimsus92 kW (125 hj)
Pöördemoment205 Nm
Käigukast6 käiku, manuaalne
Maks. kiirus179 km/h
Kiirendus11,0 s
Kütusekulu7,1/6,0/6,4 l / 100 km
Hooldevälp-
Mõõtmed4341/1804/1682 mm
Garantii5 aastat või 100 000 km
Telgede vahe2676 mm
Tühimass1387 kg

Kommentaarid

Uuu 1 nädal 3 päeva tagasi
Tarbeautoks küll ja veel, arvatavasti meeldib firmadele kes tahavad et töö saaks tehtud kuid samas meeldib koonerdada. Samas kes suudaks Dustile pakkuda konkurentsi?
. 1 nädal 3 päeva tagasi
Siin tuleb jälle mängu see teema, et kui vähegi mugavust tahad, siis maksa. Taolisel juhul kaotab odavauto oma mõtte, sest ükski normaalne inimene ei taha endale tühja kilukarpi, olgugi see odav. Tööautoks muidugi küll ja võib olla selle eesmärgiga teda toodetaksegi.
Mmm 1 nädal tagasi
Dusteri suur pluss ongi see, et ta on tyhi kilukarp. Paljud tahavad tänaseni lihtsat ja võimalikult selle elektroonilise jama vaba autot.