Kui külma ilma eestis mäletad ja mida siis autod tegid?

teadatahtja 4 aastat tagasi
Rääkige siia siis oma lugusid, kui külma ilma mäletate ja mida tegid siis autod.
Kindlasti on mõnel huvitav lugu rääkida, kuidas autot käivitas ja kuidas auto käitus.
rääkida võib nii praeguse aja lugusid, kui ka vene aja lugusid, kuna külmarekordid on ilmselt vene ajast pärast ja siis olid autod teistsugused jne.
. 4 aastat tagasi
eelmine ja üleeelmine talv rõõmustasid meid -30ga. mina istusin hommikul autosse ja panin võtmest käima. kogu põnevus. kui autol on aku peal, siis ta ka käivitub.
teadatahtja 4 aastat tagasi
Jah, aga mina tahaks siin teemas rääkida -35 ja peale külmast, eriti huvitaks -40 et mis siis on saanud.
dsv 4 aastat tagasi
umbes -30 ja 1987 ameeriklane käivitus väga normaalselt.
no mis siis ikka saab 4 aastat tagasi
Kui käima saad siis eks ta esimesed kilomeetrid paras taburett ole. Kõik on jäik. Amordid, käigukang, isegi istmepolster. Pidurid ka kuipidurivedelik juba vanaks hakkab jääma.
Olid ikka ajad 4 aastat tagasi
Enamik kiidab siin ikka oma autot ja keegi taha eriti rääkida oma ebaõnnestumistest. Kõikidel on ju nii super-pupper autod, et ka -50 kraadi peale ei tee nende autod teist nägugi ja käivituvad kindlasti poolest pöördest. Tehniliselt korras autol muidugi polegi -30 kraadiga probleeme, kuid mingi pidu see nüüd ka auto mootorile ja käigukastile ei ole.
Mina mäletan, et paaril väga külmal talvehommikul oli minu praeguse auto käivitamine juba päris piiripealne - kuna -30 juures on aku mahtuvus vähenenud juba pea poole võrra ja vedelikud paksud, siis käivitusvool jääb nõrgaks ja pöörded on loiud. Eriti huvitav on käigukangi liigutada, see oleks nagu tavotti täis ja liigub aeg-luubis. Sidur töötab pakasega aga väga hästi ning pidurid samuti. Paar minutit soojendamist ja võib sõitu minna. Kui tööle jõuan, on autos ikka veel 10 kraadi külma, sest lühikese otsaga ei jõua salongi veel kuumaks kütta.
Vene ajast aga mäletan oma Mosse (Elite 408) kargeid talvehommikuid, mille karbussiga oli üks pidev jama. Isegi, kui auto pakasega käima said - aga see oli küll puhas õnn - , siis selle tööshoidmiseks kulus ikka kõvasti mängimist tooreklapiga niikaua, kuni mootor täiesti töösoe oli. Pidevalt ujutas küünlad üle ja siis külmaga võideldes puhastasid kapoti all küünlaid. Olid ikka ajad ja masinad.. Rehvid olid all nii kõvad (talverehve siis polnud), et kui haamriga vastu rehvi lõid, siis need kõlisesid, täiesti plastised. Žiguli 06 oli juba tiba luksim masin, selle sai isegi käima, kuid ühel hommikul oli aku lõhki külmunud - täiesti ümmargune.
1994-96 aastatel õnnestus mul omada nii "lux" autot, nagu seda oli Mazda 929. Lagunes mis jube niikuinii kogu aeg ja ühel -25 kraadisel õhtupoolikul, kui maale sõitsin, ütles kütteventilaator üles. Mingil moel puhus õhuavadest ikka õhku, kuid täiesti jääkülma, õuest tulevat õhku. Sõita oli veel oma 100 kilomeetrit ja juba kümnedal kilomeetril läksid aknad jäässe, seejärel hakkasid varbad külmetama, siis sõrmed ja nina ja kuskil poole tee peal mõtlesin, et külmun autos surnuks. Kuidagi ma ikka kohale jõudsin ja ei mäleta, kas haigeks ka jäin või mitte. Igatahes olid näpud ja varbad täiesti tundetud, sest autoga sõidad ju kergemas riietuses, ilma kinnaste ja villaste sokkideta, kuid autos oli sama külm kui õues, ca -25 kraadi ja pidevalt pidin veel härmatunud esiklaasi paljaste kätega puhtamaks kraapima. Olid ikka ajad..
Viimastel aastatel pole kas nii külmasid ilmasid olnud või on õlid-vedelikud paremaks muutunud, kuid külma pärast ei ole küll ükski sõit tegemata jäänud. Puisem ja jäigem on, kuid see on ka igati loomulik.
Kui tahad aga näha, mida autod teevad eriti ekstreemsete külmadega, näiteks Siberi -45 kraadi, siis vaata youtubest videosid märgusõna alt "extreme cold start". Eestis ju üle 30-kraadiseid külmasid ei ole ja sellepärast pole siin ka kedagi nendest rääkimas.
Jutt tuli pikk, aga nostalgiat on nende külmadega ikka olnud.
. 4 aastat tagasi
paljudel juhtudel alla teatud temperatuuri tehnikat enam seisma ei jäetagi. vene ajal tiksusid bussipargis ikarused öö läbi kuni uus vahetus peale tuli. kuskil siberis on samamoodi- mootor töötab 24/7. meie temperatuuride juures siin ei tohiks autoga migeid problmeeme olla kui sees õige õli ja aku korras. kunagi kroonus oli btr-il jahutusvedelikuks vesi ja see ringles tagant mootori juurest läbi kogu raudkasti ette juhi juurde. ühel ilusal külmal päeval see vesi muidugi külmus ja pikk tee polügoonilt tagasi sõitsin jääkülmas raudkirstus, esiaken umbes sama suur kui tänapäeva läpakas. sai sealt siis jääd kraabitud ja sõidetud. kunagi maanteemuhul oli peal bensuahi, mis üldiselt aga ei töötanud. siis nühkis paps esiklaasi glütseriiniga ja sai sõidetud. mootor käivitus hommikul nii, et enne leeklambiga karter soojaks. nagu ka paljudel muudel autodel tehti. kroonus soojendasin zil 131 kabiini seisu ajal leeklambiga. pirukamossele sai hommikul kaks ämbrit kuuma vett läbi radika ja ploki kallatud, et mootor vähe soojeneks enne käivitamist. üldiselt kõik need külmateemad ongi jäänud vanasse aega, hetkel pole tõesti mingeid probleeme- autod paremad, õlid paremad, akud korralikud. kel on probleeme, otsigu vigu enda tegematajätmistest.
teadatahtja 4 aastat tagasi
Noh, eesti külmarekord on ju jõgeval üle -40 kunagi, samuti on eestis olnud küll -35.
Seega ei saa öelda, et üle -30 pole, aga mina ikka võtan talvel paksu talvejope kaasa ja kindad, autoga sõitma minnes, eriti veel pikale otsale, sest iial ei tea, mis juhtuda võib.
Aga mäletab ehk keegi ka sellist külma eestis?

Olen youtubest neid külmavideosid natuke vaadanud ka, aga eks pean veel vaatama, huvitav teema, aga ega eriti sellist külma ei taha küll.
Korraks ühel puhkepäeval võiks ju olla, aga rohkem ei taha.
Ühes videos, kus -44 pandi subaru käima, siis sidurit ei saanud kohe lahti lasta, mootor suri välja, õli oli nii paks ja kui lõpuks sai siduri lahti lasta tasapidi, siis kostus käigukastist päris kõva vilin.
et väga karm, mootori pani käima eelneva elektrilise plokisoojendusega.
Ilmahuviline 4 aastat tagasi
Eesti ametlik külmarekord pärineb 1945. aasta 17. jaanuarist ja on –43.5 kraadi.

Ka 1978. aasta viimastel päevadel (ilmselt öödel/hommikutel) langes õhutemperatuur mitmel pool Eestis alla -40 kraadi.

Kui meenutada lähiajalugu, siis võib näiteks tuua, et 2003. aasta 11. jaanuaril oli Jõgeval –36.7 kraadi ja samal ajal lumepinnal –42.0 kraadi (tavapärast õhutemperatuuri mõõdetakse kahe meetri kõrgusel). Need on ametlikud ilmajaama andmed. Ju käivitati ka tookord või püüti käivitada autosid/busse/traktoreid. Need, kümne aasta tagused mälestused peaksid asjaosalistel veel hästi meeles olema.

No või võtame veel äsjasema aja: 2012. aasta 5. veebruaril mõõtis Jõgevam ilmajaam õhus –35.0. Türi ilmajaam aga fikseeris samal ajal lumepinnal –38.9 kraadi.

On's siin inimesi Jõgevalt ja Türilt? Kes mida mäletab?
Mati 4 aastat tagasi
On olnud erinevaid autosid, hea sõnaga meenutaksin BMW 518-t aastast 93. See säilitas veel -35 kraadi juures täiesti oma tavapärased omadused. Käivitus ja töötas ilusti ja soojaks läks ka. Ainult pedaalid ja käigukang olid alguses kanged. Aga kui teised hädas olid, siis BMW sõitis nagu poleks külma olnudki.
Kõige rohkem olin hädas ühe Golfiga, mille Climatronic töötas vahelduva eduga ja puhus vahepeal ainult külma. Nii hull polnud asi, nagu eelpool 929ga, aga väga vastik ikka. Aknad lähevad ikka hetkega jäässe, kui õues tõsine talv.
teadatahtja 4 aastat tagasi
Mul oli kunagi bmw 520i 92a oma siis E34.
Sellega igatahes -27 või oli -29 ei mäletagi, käivitus kenasti ja sõitis kenasti.
Ainult soojenemine võttis aega ja kütust läks selle külmaga sigamoodi.
Aga muidu jah, oli see külmaga vähemalt pealtnäha väga hea auto, mida selle mootor, käigukast, tagadiffer roolivõim jne tundsid, ma aga ei tea.
lemps läänemaalt 4 aastat tagasi
Mul oli peugeot 206 1.4 bensukas. Samuti läks _ 30 ga väga hästi käima puhus sooja ja vesi läks samuti 90 kraadi peale. Öelge veel et prantslane pole talveauto.
teadatahtja 4 aastat tagasi
Ma ise olen märganud, et teinekord on talveks väga sobiv auto, mingi täiesti lambi mark ja mudel, mis pole üldse justkui põhjamaa autoks mõeldud.
Kuigi mine tea, mida tootja on mõelnud ja teinekord auto, millelt ootad nagu külmaga häid omadusi, tal polegi nii head.
Ehk siis, mulle tundub nii, et alati tuleb ikka uurida ja otsida, milline auto, kui hea talveks on ja kindlat reeglit, selleks olema ei paista.
HästiHalvasti 4 aastat tagasi
See, et auto läheb -30 kraadiga käima hästi või halvasti, on muidugi äärmiselt subjektiivne hinnang ega ütle suurt midagi.

Kindlasti ma ei usu, et sellise pakasega käivitub pika öö või mitu päeva seisnud auto mootor "poolest pöördest". Auto ühes oma osadega allub samuti füüsikalistele ja keemilistele mõjutustele.

Küll on õige, et mõne auto aku suudab mootori käivitada mõne sekundi järel, teisel läheb kümmekond sekundit või kauemgi.
teadatahtja 4 aastat tagasi
Ega ei oska isegi kommenteerida, seda poolest pöördest -30ga käivitumisi.
Samas tean, et on vanu diisleid, millele korralikult eeslüüdet andes võid tõesti -22ga nad suht poolest pöördest käima saada.
Korralik 2,3D diisel sierragi on selline.
Aga, kas -30ga ka sellist autot leiab, seda ma ei tea.

Kuigi ei julgeks väita, et sellist autot ei ole, sest mine tea.
väike vend 4 aastat tagasi
Kui on ikka korralikult laetud aku ja korralik õli, siis -30 juures ei tohiks olla mitte mingit muret masina käivitamisega, vahet pole, kas bensiin või diisel, kui vana ja mis töömahuga. Lõpuks saab ikka käima. Diisilil võiks kütus ka ikka temperatuurile sobiv olla.

Mul on 20 aastat vana auto ja peal 4.6 liitrine bensiinimootor ja kui akus voolu on siis käivitub ikka suht kohe sõltumata temperatuurist (3-4 pööret, kauem küll ei mäleta, et oleks oodanud). Väga suurte külmadega pole spetsiifiliselt välja roninud et käima panna, kuid -25-26 +vali tuul ei ole mitu päeva või nädalat (või kuud) seisnud masinale küll mingiks probleemiks. Kui veel madalamaid temperatuure näeb, peab ikka väga külm talv olema.

Muidugi hoopis teine asi on, kui hommikul võtit keerates elektroonika ärkab küll üles ja kõik tundub normaalne, aga aku starterit ringi vedada ei jõua.
HästiHalvasti 4 aastat tagasi
Väikese venna täpsustus 3-4 pöörde kohta on asjalik ja arusaadav, samuti märkus, et lõpuks saab ikka käima. Küll ei lugenud välja, kui ilma ilma puhul nõnda on. Kas -25 kraadist käis jutt ka sinu masina kogemuste kohta?
teadatahtja 4 aastat tagasi
Tegelikult omab ikka auto vanus tähtsust küll, sest vana auto on reeglina ju ka kulunuim, eriti tuleb see diisli puhul välja.
Samuti ei ole kõik autod nii head käivitujad.
Pets 4 aastat tagasi
1986 vene kroonus mul MAZ läks küll ca 30 kraadise pakasega justkui nagu poolest pöördest käima, aga tal vist kõrgem kompressioon vms, ei tea. Käivitasime ilma veeta, siis sõitsime ilma veeta soojaveekraani juurde, kus vee sisse valasime. Muidugi pisiavariidid oli sellest, et polnud pidurdamiseks õhku piisavalt, sest ega ilma veeta ikka kaua ei lase autol käia.
Selle MAZi kohta veel niipalju, et ma sageli unustasin eelsüüdet anda ja läks ikka kohe käima, imeloom oli see eksemplar, aga see eelsüüteta käivitamine oli vast -10 juures. ´
Aga enamus mehi muidugi vedasid aga kuuam vett auto juurde ja siis kui uue ämbriga jõudsid 200 m kauguselt, oli esimene ämber juba külmumas jne, nähti vaeva ja plokke külmus lõhki, sest ega kõik teadnudki, et õhtul tuleb vesi välja lasta igast kraanist.
väike vend 4 aastat tagasi
Nagu mainitud siis külma oli vist 26 või isegi 27 kraadi kui digitaalse näidikuga autotermomeetrit usaldada. Rohkem küll ei ole näinud. Ning viimane käivitus enne toda hetke oli olnud vähemalt nädal varem. Õli sees on 5W40 täissünt. Vist ühel talvel seisis mul auto järjepannu 6 nädalat (keskmine temperatuur -15C kuni -22C) ja läks ikka käima nagu poleks midagi olnud.

Ka ainus auto, mille puhul ma pole istmesoojendusi mitte kunagi kasutanud või neist puudust tundnud. pole lihtsalt vaja olnud. Kunagi pole selg ega tagumik külmetama hakanud.

Lisa postitus


©Presshouse OÜ. Ajakirja Autoleht kodulehel www.autoleht.ee avaldatud tekstide ja fotode kopeerimine ja kasutamine ükskõik millisel viisil on keelatud ilma väljaandja kirjaliku loata. Kõik õigused kaitstud.