Autopäevik. 886 621 kilomeetrit

BMW käiguvaheti remondiarvest veelgi rabavama mulje jättis sõit ligi 900 000 kilomeetrit läbinud MANi sadulveokiga.

Autopäevik. 886 621 kilomeetrit

Täismass 37 tonni, Hispaania mägiteed ja 16käiguline käsikast – oli see vast üks rahmeldamine.

Selg oli märg juba enne, kui kätte jõudis minu kord proovida MANi 23 aastat vana sadulveoki rooli, sest läinud nädalal oli Barcelona kandis sooja 26 kraadi ja päike lõõskas täiega.

Käimas oli MANi uudismudelite esitlus (neist kirjutab Autoleht lähemalt novembri lõpus), kuid vahepalana said vanemad soovijad meelde tuletada ja nooremad esmakordselt kogeda, mis tunne on kangutada mägiteedel 37tonnise sadulveokiga, mille hodomeetril 886 621 kilomeetrit. Veel paar aastat tagasi tegi see auto tööd ühes Saksa veondusfirmas, kuid ees terendab pensionipõli MANi autopargis retroliku meelelahutajana.

Sinise F90 19.402 FLSi restaureerimine oli alles pooleli: veermik oli remonditud ja üle värvitud ning rehvidki uued, kuid kabiini värv pleekinud ning tagaseinas ilutses roosteauk. Sisustus oli hästi säilinud, kuid näiteks juhiukse klaasitõstuk ohtrast kasutamisest sedavõrd väsinud, et akent avades tekkis tunne, et klaas kukub eest.

„Konditsioneeri siin pole!” naeris MANi sõidukoolitaja kõrvalistmelt. „Ja sidur on omadega üsna otsas.” 700 000 kilomeetri pealt vahetatud mootor (12liitrine R-6, millel 400 hj ja 1730 Nm 1000–1600 p/min, Euro 2) urras aga nagu uus ning vaid haruharva purtsatas summutist pisut tahmasemat värki.

Eee, kuidas see nüüd käiski – käsikastis on tervelt 16 käiku?! Ei midagi erilist: esimesega kohalt, siis teine ja nii edasi. Kui gaasiga mitte liialdada, ujus autorong kohalt väga sujuvalt. Sõidukoolitaja paistis rahul olevat, sest mõnel eelmisel sõitjal hüppas auto paigaltvõtul käes nagu kits. ZFi käigukastiga ümberkäimine polnudki väga keeruline, sest 1.–8. käik olid paigutatud (mitmekordse) H-skeemi järgi ning kangil oleva lülitiga sai valida iga käigu aeglasema ja kiirema variandi. Et juht käikude vahel ära ei eksiks, näitasid tahhomeetrisse paigutatud märgulambid, kas käsil on käigud 1.–4. või 5.–8. ning kas kordisti on sisse lülitatud või ei.

Pikal tapval tõusul ei aidanud seegi, kui hoida pöörded üle 1500 p/min – kuna momenti on moodsa veokiga võrreldes kasinalt, langes kiirus 60 km/h ligi ning peeglisse tekkis lõputu sõiduautojoru. Allamägegi ei kerkinud kiirus suurt üle 70 km/h, kuid see oli hoopis ... hirmust! Nimelt oli roolilõtk nii suur, et auto tuias sõiduraja ühest servast teise, üritades vägisi riivata teepiiret. 50kilomeetrise ringi lõpus oli kergendus seega suur, sest vanur õnnestus finišisse toimetada vigastusteta.

Sarnane kergendus saabus ka siis, kui oma BMW automaatkasti tõrkuma hakanud käiguvaheti (vaata AL 30) taas korda sai, kuid 460eurose arve jäetud mälestus kustub sama visalt kui vana MANiga mägiteel seiklemise oma.

Elmar Ots

BMW 130iA (E87), 2011. a, bensiin, 258 hj, tagavedu, hind u 17 000 €

Periood: august – oktoober

Läbisõit perioodil: 2040 km

Kütusekulu: 9,37 l / 100 km

Kulu kütusele: 226,14 €

Muu kulu: 561,01 €

Kilomeetri hind: 0,24 €

05.11.2017 09:00
Toimetuse autod

Kommentaarid


©auto24 AS. Ajakirja Autoleht kodulehel www.autoleht.ee avaldatud tekstide ja fotode kopeerimine ja kasutamine ükskõik millisel viisil on keelatud ilma väljaandja kirjaliku loata. Kõik õigused kaitstud.