Rouenis lubatakse tänavale autonoomsed elektrisõidukid

Prantsusmaa Normandia Roueni autonoomsuse labori partnerid lansseerisid eksperimentaalse teenuse, mille raames lubatakse avalikele teedele ühiskasutusse viis isejuhtivat elektriautot.

Rouenis lubatakse tänavale autonoomsed elektrisõidukid

Projekti partnerid on Roueni piirkonna omavalitsus, Transdev, Renault, Caisse Des Dépots ja Groupe Matmut.  

11 miljoni eurose eelarvega projekt kannab nime "Rouen Normandy Autonomous Lab" ja on üks “Smart City” regionaalsetest eksperimentidest, mida toetab Caisse des Dépôts grupp. Rouenist plaanitakse teha autonoomse transpordi pealinn Euroopas. Esimesena Euroopas on isesõitvad sõidukid lubatud ühiskasutatavatele teedele ning on kättesaadavad kõigile linnakodanikele. Kasutatakse Renault Zoe elektriautosid, mis töötavad Renault ja Transdevi loodud tehnoloogiatega. Hiljem plaanitakse lisada Transdev tehnoloogial põhinev buss, mis sõidaks kolmel eri marsruudil. Marsruutide kogupikkus on 10 kilomeetrit ning neil on 17 peatust. Seejuures saavad reisijad nutirakendusega endale sõiduki sobivasse peatusse tellida. Testperioodi lõppeb 2018. aasta märtsil.

Projekti avasid oktoobri alguses ametlikul tseremoonial Roueni ja Normandia piirkonna president Frédéric Sanchez, Normandia regiooni president Hervé Morin, Transdevi tegevjuht Thierry Mallet, Caisse des Dépôts Normandioa piirkonna diretor Florence Mas, Renault asepresident ja Prantsusmaa müügijuht  Philippe Buros ning Matmuti esindaja Rouen-Normandia peakorteris Nicolas Gomart.

Autonoomsete transpordisüsteemide arendamine nõuab erinevaid tuumikpädevusi nagu logistika haldamine, masinapargi ehitus, telekommunikatsiooni olemasolu, sensorite ja isejuhtivate sõidukite tarkvara olemasolu, nagu ka sõidukite tootmise kogemust. Need pädevused on Renault’il olemas.

Roueni ja Normandia autonoomuse labor panustab tugevalt isejuhtivate sõidukite lubamisse ühiskasutuses olevatele teedele. Konkreetsed sammud:

-  Esimese autonoomsete ühiskasutuses olevatele teedele sõitma lubatud elektriautodest koosneva masinapargi haldus. Algselt kasutatakse autodes juhte, kes vajadusel sekkuvad, kuid hiljem jõutakse tehnilise lahendusega nii kaugele, et juhi olemasolu pole enam vajalik.

- Autonoomsete sõidukite ja tavasõidukite vahelise kommunikatsiooni arendamine, pööratakse tähelepanu ka võimalikule kommunikatsioonile infrastruktuuri ja liikluskorraldusvahenditega.

- Masinapargi haldamise tehnoloogiate pidev jälgimine ja hooldus reaalajas.

- Kasutuskogemuse pidev analüüsimine ja arendamine. 

Projekti algatajaks on maailma juhtiv transpordiettevõte Transdev. Koos Rouen Normandie omavalitsusega on kaasatud võtmepartnerid ning projekt on autonoomsete sõidukite lubamises teele oluline verstapost, nagu ka olulise tähtsusega samm teel jätkusuutlikuma ja nutikama mobiilsuse poole. 

Projektis on ühendatud kõigi partnerite soov investeerida tulevikumobiilsusesse ning pakkuda oma spetsiifilisi teadmisi ja innovatsiooni regioonile, mis on oma panustes transpordi arengusse olnud pidevalt esirinnas. 11-miljoni euro suurusest eelarvest on 60% kaetud erainvestorite ning 40% avaliku sektori finantstoega.

Transdev on tegutsenud Rouen Normandie ühistranspordis üle 20 aasta. Nende masinaparki kuulub 310 sõidukit. Transdevile  on tegu suurepärase võimalusega saada juhtivaks autonoomsete sõidukite kasutajaks ühistranspordisüsteemis. Renault grupp, kes on elektrisõidukite arendamises ja müügis Euroopas esikohal on projekt võimalus testida autosid päris kasutajatega ja saada tagasisidet. Transdev ja Renault on partnerid ka EVAPS ehk Eco-mobility with Autonomous Vehicles in Paris-Saclay projektis. Renault algatatud 16 miljoni eurone projekt on ADEME ehk Prantsuse keskkonna, energia ja jätkusuutliku arengu agentuuri hallata. Nende toetusega soovib EVAPS arendada nutikaid transporditeenuseid, kasutades isejuhtivaid sõidukeid Paris-Saclay ühistranspordivõrgu arendamiseks.

“Smart City” arenduste raames on ka Caisse des Dépôts, sotsiaalseid programme finantseeriv asutus, toetanud 2016. aastast saadik Prantsusmaal läbi viidavaid pilootprojekte. Koostöös kohalike võimude, sidusrühmade ja start-upidega toetavad nad uusi ärimudeleid, teenuseid ja tehnoloogilisi arendusi, aidates nii eri omavalitsusüksustel tulla vastu kõigi huvigruppide soovidele tehniliste lahenduste osas.

Rouen Normandie omavalitsuse pühendumine projekti on tingitud traditsioonist olla mobiilsuse sektoris innovatiivne. Nad on olnud elektrisõidukite propageerijad ning on ka toetanud TEOR busside optiliste süsteemide kasutuselevõttu, mis on autonoomsete sõidukite eelkäijateks.

Matmuti osalus tagab selle, et nad saavad eksperimentaalse projekti läbi ligipääsu andmetele, mis seonduvad isesõitvate autodega kaasneva vastutusega. Lisaks finantsilisele toele abistavad nad kindlustusega seonduvates küsimustes. Matmut on Rouenis kaua tegutsenud ning seega on nende osalus vägagi oodatud. 

12.10.2017 16:00
Auto

Kommentaarid


©Presshouse OÜ. Ajakirja Autoleht kodulehel www.autoleht.ee avaldatud tekstide ja fotode kopeerimine ja kasutamine ükskõik millisel viisil on keelatud ilma väljaandja kirjaliku loata. Kõik õigused kaitstud.