Saab 9-5: stiilne, aga kapriisne rootslane

Saab 9-5: stiilne, aga kapriisne rootslane

Plussid

Võimekad turbomootorid, ruumikas sõitjateruum, tüüpiline Saab

Miinused

Probleemid süütesüsteemiga, keti ja turboga mootorid tahavad head peremeest

Kunagise Saab 9000 järeltulija 9-5 on suuremate ja väiksemate muudatustega püsinud tootmises ligemale kümme aastat. See on tänapäeva kiirete mudelivahetuste valguses üsnagi pikk, et mitte öelda liiga pikk aeg.

Saab 9-5 debüteeris 1997. aasta juunis, kui Rootsi firma sõiduautode osakonnal täitus pool sajandit. Samuti möödus toona 20 aastat turboülelaadimise kasutuselevõtust. Auto disainimisel oli palju abi arvutist, uus 9-5 pidi ühtlasi meenutama nii eelkäijat Saab 9000 kui ka olema kaasaegne. Auto sai piisavalt voolujooneline ja kere õhutakistustegur oli eeskujulik 0,29. Esialgu oli saadaval ainult sedaankerega mudel, paralleelselt jäi tootmisesse luukpäraga Saab 9000. Universaalkerega 9-5 oli esimest korda laiemale avalikkusele vaatamiseks väljas 1998. aasta Pariisi autonäitusel. Üldse oli tegu esimese Saabi universaaliga üle 20 aasta (universaalkerega Saab 95 oli tootmises aastatel 1959 kuni 1978). Kahel korral on Saab 9-5 läbi teinud ka suuremad mudeliuuendused, kuid nii sedaan- kui ka universaalmudel on põhiolemuselt jäänud praktiliselt samaks nii kere kuju kui ka veermiku osas.

Üle 20 aasta taas universaalkerega Saab

Kere*****

9-5 sõitjateruum on täiesti saabilik: lennukitest inspireeritud kaarjas armatuurlaua disain, mitmes suunas seatav rooliratas, esiistmete vahel asuv süütelukk ja osa lüliteid. Numbrid spidomeetri skaalal on täpsema loetavuse huvides erisuuruste vahedega. Ajapikku võib hakata väsima keskkonsoolis asuv vedelkristallekraan, kus kõik sümbolid ei pruugi enam olla loetavad. Mõningatel juhtudel õnnestub seda parandada, kuid enamasti tuleb displei asendamiseks rahakotti kergendada ligikaudu 5000 krooni võrra.

Turvalisusele pöörati palju tähelepanu, seda nii kere kui ka sõitjateruumi osas. Turvatestide käigus lõhuti hulgaliselt autosid. Lisaks standardvarustuses olevale neljale turvapadjale sisaldas auto ohutusvarustus uudse lahendusena aktiivset peatuge, mis tagant otsasõidul nihkub ettepoole kukalt toetama.

2001. aastal toimunud esimese mudeliuuendusega tehti 1200 suuremat ja väiksemat muudatust. Disainimuudatused puudutasid peamiselt esiosa, pisut muutusid ka tagatuled. Suurem mudeliuuendus toimus 2005. aastal, kui auto välimus muutus oluliselt.

Kõik mootorid turboülelaadimisega

Mootor*****

Kõik bensiinimootorid on varustatud turboülelaadimisega. Algselt pakuti 2-, 2,3- ja 3liitrist turbomootorit võimusega vastavalt 150, 170 ja 200 hj, peagi lisandus veel kaheliitrine mootor võimusega 190 hj ja 2,3liitrine mootor võimsusega 230 hj (mudelil Aero,

mudeliuuendusega kasvas võimsus 20 hj võrra).

2- ja 2,3liitrised jõuallikad kuulusid Saab 9000 juures kasutatud Ecopower-seeriasse, kuid olid ulatuslikult moderniseeritud. Uus oli Opeli 3liitrisel V-6-mootoril baseeruv mootor Ecotec, viimase vahetas hiljem välja 2,3liitrine jõuallikas võimsusega 220 hj.

9-5 varustati ja varustatakse ka diiselmootoriga – 2001. aastast toona täiesti uus Isuzu päritolu 3liitrine ühistorupritsega V-6 (176 hj) ja Opeli päritolu 2,2liitrine otsepritsega R-4 (120 hj), mis oli eelmise põlvkonna edasiarendus. Kuigi kehva kütust ei salli need mootorid ka originaalis, on Saabil näiteks kõrgsurvepumbad vastupidavamad. Küll on mõni 3liitrine mootor nõudnud kapitaalremonti vigaste kolbide tõttu.

2005. aasta mudeliuuendusega võeti kasutusele 1,9liitrine turbodiisel võimsusega 150 hj ning 2,3liitrine turbobensiinimootor võimsusega 260 hj (mudel Aero).

Saabi turbode eluiga on erinev ja sõltub paljuski kasutajast. Oluline on kasutada õiget mootoriõli ja seda reeglipäraselt vahetada. Autodel, mille läbisõit on 150 000 – 200 000 kilomeetrit, võib eeldada, et turbo on juba vahetatud või vajab peagi vahetust.

Ketiga mootorid on üldiselt vastupidavad. Kui on kuulda kõrinat, võib tegu olla sellega, et mootoriõli ei ole regulaarselt vahetatud ning kett koos mehhanismidega vajab vahetust. Muret võib valmistada ka ummistuma kippuv karteri tuulutus.

Mootorijuhtimissüsteem on Saabi enda välja töötatud. Juhtub Saab 9-5 tee peale jääma (loe: välja surema ja mitte enam käivituma või vaevaliselt töötama), on suure tõenäosusega tegu kas süütesüsteemi või bensiinipumba rikkega. Sellistel puhkudel vajab auto tavaliselt süütekasseti (DI-kassett) vahetust, hinnaks umbes 5000 krooni. Kindlasti tuleks kasutada ettenähtud süüteküünlaid.

9-5 kasutati algselt viiekäigulist manuaal- ja neljakäigulist (alates 2001. aastast viiekäigulist) automaatkäigukasti. Käigukastid on üldiselt probleemivabad, mõnel automaatkäigukastiga autol võib esineda tõrkeid vaakumlekete korral. Muret võib valmistada ka käigukangi asendi fiksaator, mis maksab umbes 2500 krooni. Sel puhul võib olla käigukang füüsiliselt Park-asendis, aga auto arvab, et sees on hoopis tagurpidikäik. Süüte sisse- ja väljalülitamise ning käigukangiga mängimisega võib saada sellest küll üle, aga näidikuplokis jäävad hoiatustuled mõned ajaks põlema.

Vastupidavad silladetailid

Veermik*****

Saab 9-5 kasutas uut autopõhja. MacPherson-tüüpi esivedrustus ja mitmikhoobadega tagavedrustus toetuvad mõlemad abiraamidele. Vedrustuse ja silladetailid on keskmisest pikema eaga, esimesed 70 000 kilomeetrit peaksid kulgema probleemivabalt. Kuulliigendi ja stabilisaatorivarda pukse saab vahetada eraldi, esimese kuulliigendi hind on esinduses orienteeruvalt 550, pukside hinnad jäävad 100 krooni kanti, õõtshoova eest küsitakse 1700 krooni.

Tagasilla detailid kestavad kahjuks vähem kui esisilla detailid. Kui tagasillast ebaloomulike hääli hakkab kostuma, võivad vahetust vajada tagumised kuulliigendid ja tagumiste õõtshoobade esimesed puksid.

Rohkem tähelepanu vajab 9-5-l pidurisüsteem. Auto on suhteliselt raske ja seetõttu kuluvad ka piduridetailid kiiremini. Esimeste piduriklotside eluiga on umbes 30 000 – 40 000 kilomeetrit, tagumistel veidi kauem. Aeg-ajalt tahavad vahetamist ka pidurikettad. Nii esimeste kui ka tagumiste piduriketaste hinnaks on esinduses orienteeruvalt 1300 krooni.

Müügil üle 100 auto

Hind*****

Saab 9-5 hooldusintervall on vanematel autodel 15 000 ja uuematel 20 000 kilomeetrit, suurem hooldus tehakse 120 000 kilomeetri järel.

Kuna mudel on olnud müügil ligi kümme aastat, on ka Eestis pakutavate autode valik lai. Huvilistel on võimalus valida üle saja auto vahel. Odavaimate, sedaankerega autode hinnad jäävad 90 000 krooni kanti ja need pärinevad aastatest 1997–1999. Universaalkerega autode eest tuleb juba välja käia üle 100 000 krooni. 2001. aasta mudeliuuenduse läbinud 9-5 hinnad algavad 170 000 kroonist.

Vallo, Saab 9-5 2,0 T, 2003

Omanik

Minu Saab on praeguseks läbinud üle 150 000 kilomeetri, esimesed kaks aastat oli auto kasutusel lühirendiautona. Ise olen sellest kilometraažist sõitnud ligemale poole. Viimase poole aasta jooksul on Saab mind kahel korral tee peale jätnud. Esimesel korral vajas vahetust bensiinipump ja teisel süütekassett, autol on vahetatud ka turbo. Muid probleeme esile kerkinud pole, eks ole 9-5 olnud juba aastaid tootmises ning lastehaigused välja ravitud. Aeg-ajalt on tulnud nii esi- kui ka tagatulede pirne vahetada, kuid mitte liiga tihti.

Üldiselt on tegemist üdini praktilise, juhisõbraliku ning hea juhitavusega autoga. Eriti hästi on minu arvates õnnestunud sõitjateruumi lahendus: süütevõti asub täpselt õige koha peal. Kaheliitrise turbomootoriga auto on ka piisavalt särtsakas, linnas liikudes nii naljalt kellelegi jalgu ei jää. Maanteel jääb keskmine kütusekulu kaheksa liitri kanti, linnas on kütusekulu kolme liitri võrra suurem. Lumistes oludes on eriti nutikas automaatkäigukasti talverežiim, mis erineb Jaapani analoogidest nagu öö ja päev ning laseb rahulikult sumbata.

Oluliseks ostuargumendiks kasutatud Saab 9-5 puhul on hind ning see, et keegi teda ei varasta. Vaadates praeguseid hindu ja arvestades, mis hinnaga ise selle auto ostsin, pole mul mingit mõtet teda müüma hakata.

Märt Uibo, AS Carring

Spetsialist

Kiiduväärt on Saab 9-5 veermikuosa, kus esisilla detailid (kuulliigendid, rooliotsad, stabilisaatori liigendid) peavad isegi meie tingimustes keskmisest kauem vastu. Tagasild sarnaneb ehituselt Vectra C-le ning on pehme ja mugav, igasugu pukse on kasutatud võimalikult vähe.

Mootoritest on enamlevinud 2,3liitrised jõuallikad, vähem leidub 2- ja 3liitriseid ning diiselmootoriga autosid. Kettülekandega mootorid on praktiliselt hooldevabad. Kui mootorist hakkab kostma kõrvaga kuuldavat kolinat, võib kett vajada vahetust. Kett koos uute leevendite-pingutite ja muude vajalike osadega maksab meil orienteeruvalt 7000 krooni, millele lisandub kaheksa tunni tööraha. Peamised mured on seotud kütusesüsteemiga, bensiini tagasivoolu ja paagi tuulutusklapi vaakumiprobleemidega. Kui streigib gaasilaba siiber, tekivad probleemid mootori tühikäiguga. Kui 9-5 kipub välja surema ja enam mitte käivituma, on enam levinud nõrgad kohad bensiinipump ja süütekassett, esimese hinnaks meil umbes 6000 ja teise hinnaks umbes 5000 krooni.

Viimase poole aasta jooksul pole meie vahetanud ühtegi turbot. Need kasutavad õlijahutust ja kui õli enam korralikult läbi ei käi, pole enam pikka pidu. Mootoriõli tuleks vahetada nii, nagu tehas ette näeb, ja kasutada võimalikult kvaliteetset õli.

Sõitjateruumis on peamiseks murelapseks lailintkaablit kasutav vedelkristallekraan, kus kipuvad sarnaselt teistele sama lahendust kasutavatele autodele tähed tuhmuma. Põhimõtteliselt annab seda ka remontida, kuid tavaliselt eeldab viga ikkagi vahetust.

Ülevaataja

-

Hinded

Kere*****
Mootor*****
Veermik*****
Hind*****

Kokkuvõte

-

Hinne kokku

*****

Lisa kommentaar