Rolls-Royce Dawn: koidikud on siin pidulikud

Rolls-Royce’i kabriolett Dawn oskab teha autosõidust suursündmuse, millesarnast suudavad pakkuda vähesed neljarattalised.

Rolls-Royce Dawn: koidikud on siin pidulikud

Elamuse pakkumisega saavad hakkama ju teisedki, paremad sportautod, võimekamad maastikuautod, peened luksusautod, kuid Dawn (tõlkes Koit) on teistmoodi. Objektiivselt võttes ongi 5,2meetrine ja umbes 340 000 eurot maksev kabriolett väga eriline tegelane. Ka selle V-12-mootori surub valemisse ära. Kuid asi ei ole meetrites, hobujõududes, eurodes, vaid iseloomus, karismas. Teisisõnu ei anna üksnes võimas mootor pluss luksuslik sisu ja kõrge hind kokku Rolls-Royce Dawni. Viimane haarab juhi ja reisijad endaga kaasa kõige laiemas mõttes, muutes nende meeleolu ja ajataju.

Kas kõlab liiga suureliselt? Võtame tööpäevahommikuse tipptunni Riias, kust proovisõit algas. Ümberringi lõksuvad tuhanded diislid tuhandetes hallides Saksa pereautodes, kaubikumehed seisavad gaasipedaalil püsti ega vaheta käiku enne, kui vaene mootor piirikusse jooksnud, kõik lõgiseb-käriseb, igaüks püüab edasi saada hästi kiiresti, aga ei saa ju.

Istud sinises, valge sisuga Dawnis ja sul on lihtsalt ükskõik. See ei ole mõeldud üldse ülbelt ega üleolevalt, lihtsalt auto temperament kandub juhile üle. Võtab kuidagi hoo maha, mitte et kaubikutega „võidusõitmine” tunduks kohatu, vaid sellist mõtetki ei tule, et trügiks ja rapsiks nendega võidu.

Parim osa Dawnist ilmneb siiski linnast väljas. Kui katus avatud, jõuavad autosse kõik hääled ja lõhnad nagu kabrioletis ikka, samas jääb juht ikkagi oma ruumi. Olen varemgi märganud, et sama tee ja sama ümbrus paistavad eri autodest erinevalt ja tekitavad eri emotsioone ... Dawnist vaadatuna mõjub igatahes tavaline Zemgale külavahe kuidagi toskaanalikult. Muide, katus avatuna maanteekiirusel sõites tunneb juht tuult vaid käsivarte tagakülgedel.

Katuse avamine-sulgemine käib mõistagi mehaaniliselt, juhi rolliks jääb vaid nupu allhoidmine. Mehhanism toimetab hääletult, vajab katuse pakkimiseks 22 sekundit ja teeb seda sõidukiirusel kuni 50 km/h. Tänu mitmele kattekihile, siledale välispinnale, peidetud õmblustele (nn Prantsuse õmblus), katuse ja kere ideaalsele kokkumängule on Dawn suletud katusega sõites erakordselt vaikne, nii vaikne, et kui ei teaks, et pea kohal on riidest katus, kahtlustaks „tavalist” kupeed.

Sõiduomadustes ei leidu mitte midagi sportlikku. Tõesti, 6,6liitrine, kahe turboga V-12 kiirendab oma 571 hobujõu ja 780 njuutonmeetri toel 2,5tonnise Dawni paigalt „sajani” viie sekundiga ning see saavutus teeks ka sportautole au. Numbrid numbriteks, olulisem on emotsioon. Jõuallikas on viimistletud ja ühtlase käiguga, nii et selle kohalolekut ei märkagi. Kui gaasi vajutada, teeb see kõik, mis vaja, kuid mängib kokku auto kui tervikuga – kiirus ei tähenda sporti.

Kaheksakäigulisel automaatkastil ei ole sportrežiimi, aktiivvedrustust ei saa kuidagi timmida. Dawn suudab ka väga ebatasastel teedel, seal, kus lappe on lapitud ja siis neid veel omakorda lapitud, sõita kui siledatel. Siiski, taustal teab auto nii mõndagi ning kohandab end vastavalt – paneb imestama, kui kiiresti suudab „hõljuja” olla valmis kiirenduseks ja kui konkreetselt käituda kurvis.

Ilmselgelt vastab sõitjateruumi viimistlus kõrgeimale standardile. Info- ja meelelahutussüsteemi seadeid saab muuta kesknupust, mida Rolls-Royce nimetab Spirit of Ecstasy Rotary Controller, aga mida BMW omanikud tunnevad iDrive’ina. Nimi on kohane, sest lisaks muule saab selle nupu abil mõjutada ka nn Lendava Leedi liikumist. Nimelt sõidab kuulus maskott mootori käivitamisel automaatselt radiaatorivõrest välja ja pärast jõuallika väljalülitamist sinna tagasi, aga kui juht peaks teisiti soovima, siis leidub menüüdes võimalus oma soov teatavaks teha.

Kui kellelgi tekkis küsimus, kuidas neid tahapoole avanevaid uksi mugavalt kinni tõmmata, siis selleks on elektriajam. Nuppu tuleb vajutada.

Kristjan Sooper

Avaldatud: 10.08.2017

Hinded

9 Kokku
4 Hind ja kulu
10 Disain
10 Varustus
10 Sõiduomadused
10 Kasutusomadused

Kokkuvõte

auto iseloom ja olek tervikuna, mugav kõigis oludes, vapustav V-12-mootor

-

Maailma parim kabriolett. Rohkem polegi öelda.

Tehnilised andmed

Hindumbes 340 000 eurot
MootorV-12 otto, turbo, 6592 cm3
Võimsus420 kW (571 hj)
Pöördemoment780 Nm
Käigukast8 käiku, automaatne
Maks. kiirus250 km/h
Kiirendus5,0 s
Kütusekulu21,4/9,9/14,1 l / 100 km
Hooldevälp-
Mõõtmed5285/1947/1502 mm
Garantii4 aastat
Telgede vahe3112 mm
Tühimass2560 kg

Kommentaarid